Cineastul si scriitorul GRID MODORCEA (SUA): BUMERANGUL…Cum a ratat Romania includerea Ansamblului sculptural brancusian de la Tg. Jiu in Patrimoniul U.N.E.S.C.O.


Ansamblul „Calea Eroilor”, de la Târgu Jiu, candidat pentru includerea pe lista Patrimoniului Umanităţii.

AnsamblulTgJiu-sculpturi brancusi„Calea Eroilor”, ansamblul de la Târgu Jiu, care cuprinde operele lui Constantin Brâncuşi: „Masa Tăcerii”, „Coloana Infinitului”, „Poarta Sărutului” şi „Aleea Scaunelor”, alături de situri reprezentative pentru revoluția industrială din timpul domniei împăratului Meiji (Japonia) şi domenii viticole din Franţa sunt câteva dintre cele 36 de candidaturi analizate până pe 8 iulie la Bonn, pentru un loc binemeritat în lista Patrimoniului Umanităţii (U.N.E.S.C.O.). Tot la Bonn a fost lansată, la nivel mondial, şi campania „Unite4Heritage” în favoarea patrimoniului amenințat de extremiști. In prezent, pe Lista Patrimoniului Mondial U.N.E.S.C.O. sunt incluse 1.007 locații, din 161 de țări, care beneficiază desprijin financiar în vederea conservării, dar şi a păstrării și creșterii turismului în respectivele zone[1]. (Redacţia ART-EMIS)

 Marea frustrare pentru România a venit din partea comisiei internaționale care nu a aprobat ca Ansamblul sculptural de la Tg. Jiu să între în Patrimoniul U.N.E.S.C.O. Sigur, această veste tristă a venit acum câteva luni, dar oficialii de la București au făcut-o abia acum publică. Oare de ce? De rușine? Dar eu cred că pe oameni că alde Strambulescu, artizanii întocmirii defecte a dosarului, nu-i afectează în nici un fel. De unde rușine la clasă de superpuși a unei țări în care pensia unei personae care a muncit 40 de ani neîntrerupt este de 200 de dolari?! Nu mai vorbesc de idioții care se bucură. Da, este o mare rușine pentru România. România nu înseamnă parlamentarii și guvernanții de azi, vremelnici, care se lăfăie pe ceea ce a creat de-a lungul timpului un popor întreg, ci înseamnă valorile ei, singurele care îi pot oferi, în competiții internaționale, prestigiu. Brâncuși a fost mare în America cât a trăit, fiindcă avea suportul Franței, avea prieteni de talia unor Duchamp, Matisse și Picasso, iar el a știut ca nimeni altul să-și promoveze opera. A fost unul dintre cei mai mari mesageri pe care i-a avut arta lumii. Dovadă zecile și sutele de expoziții pe care i le-au organizat americanii atâta timp cât el a trăit. Apoi, treptat, totul s-a stins, ca azi să nu mai fie pomenit aproape deloc. Am propus guvernului și I.C.R. să marcheze centenarul debutului lui Brâncuși la New York. N-au făcut-o. Au făcut-o tot americanii, muzeele și galeriile unde Brâncuși a expus odinioară. Opera lui Brâncuși e vândută. Mai apare pe la „Sothebya” câte o veste despre el când cineva vrea să-și vândă achiziția, dar în realitatea artei americane de azi, noile generații de artiști sau de colecționari nici nu-l mai iau în calcul. Îl iau pe un sculptor ca Isamu Noguchi, care a fost elevul lui Brâncuși la Paris. Și Noguchi a ajuns să aibă un fantastic muzeu la New York, iar operele lui să fie amplasate pretutindeni. Brâncuși visa și el că operele sale să fie amplasate în parcuri, „să se joace copiii peste ele”. Dar nu sunt. Sunt ale altora. Recent, „Metropolitan Museum of Art” i-a plasat lui Noguchi o operă chiar în față, la marginea lui Central Park. Ea se numește „Unidentified Object” și este minunată, foarte potrivită pentru acest loc. Brâncuși intenţiona să ridice o „Coloană a infinitului” în Central Park. Nu s-a putut. Nu l-a ajutat țara. La fel cum țara nu e în stare să-i ridice lui Eminescu statuia, al cărei loc este aprobat de primăria New York-ului de peste 30 de ani!

De când Brâncuși s-a dus, din 1957, România nu a făcut nimic pentru el. De fapt, pentru ea. Fiindcă a face ceva pentru o valoare a țării, însemană a face pentru țara. Un artist face tot ce poate cât trăiește, apoi operă lui aparține țării în care s-a născut. Și țara ar trebui să preia munca de promovare. Brâncuși este un caz alarmant, începând cu momentul când România i-a respins donația, atelierul său pariziană, ca nenorocirea să culmineze azi cu respingerea înscrierii ansamblului de la Tg. Jiu în patrimoniul U.N.E.S.C.O. Este un mare vot de blam internațional care i se da României. Dar pe oameni că alde Johannis îi doare în cot… sau nici atât! De altfel, cui îi păsa cu adevărat de Brâncuși într-o țara în care milioane de oameni se luptă cu subzistența?! România nu poate aspiră să între în rândul țărilor civilizate cu nedreptăți atât de mari sau cu „valori” ca vanghelie, udrea, băsescu, ponta, tăriceanu & co. Însă diriguitorii României de azi nu se gândesc la țara, la viitorul ei, se gândesc numai la ei, la prezentul lor hulpav. Va rog uitați-va la Catalog virtual de artă[1], cuprinzând peste 5 000 de pictori celebri și 100 000 de tablouri intrate în tezaurul picturii universale: „Les plus beaux peintures du monde”. Este cel mai complex muzeu virtual. Căutați dacă există pictori români. Eu nu l-am găsit decât pe Ștefan Luchian. Poate mai există vreunul, printre cei peste 5.000. Mare păcat, fiindcă avem pictori mai buni decât mulți dintre cei selectați. Nu se poate să lipsească Aman, Grigorescu, Tonitza și alți artiști români clasici sau moderni! Dar iată că se poate. Încă o dată, se verifică faptul că țara nu face nimic pentru artiștii ei. Străinii nu sunt obligați să promoveze pictorii români!

Ţara să-și promoveze valorile

Am scris de nenumărate ori ce au făcut țări că Franța, Italia, Germania sau Irlanda pentru valorile lor. Criteriul pentru care a fost respins Ansamblul de la Tg. Jiu, de a intră în Patrimoniul U.N.E.S.C.O., a fost acela că nu e cunoscut locul! Păi cum să fie cunoscut acel loc dacă nu este promovat? Ca de obicei, românii așteaptă să pice minuni din cer. Nu pică şi nu vor pica. Decât să-și tot mărească lefurile, demnitarii ar fi trebuit să investească în promovarea valorilor naţionale. Dar nu, ei investesc în alde patapievici și în clanul autointitulatelor „elite”. Cine a reușit prin geniul sau, este invidiat şi urât. Nimeni nu se întreabă ce s-ar fi ales din Brâncuși dacă rămânea în țara? E un caz alarmant, repet. Brâncuși a făcut enorm pentru România, în schimb țara nu a făcut nimic pentru el. Dimpotrivă, l-a tot compromis. Cum este și ridicolul efort al unor culturnici de a-l deshuma din Montparnasse, deși el este îngropat acolo ca cetățean francez. Astfel de fapte nedemne, ce dovedesc incompetența, nu afectează însă imaginea lui Brâncuși, ci a României. Notorietatea lui Brâncuși a devenit un bumerang pentru țara. Dovadă în ce degringoladă a intrat guvernul când a trebuit să achiziționeze lucrarea „Cumințenia pamntului”. Și-a arătat complet neputința! Este marele semnal de alarmă privind imaginea țării printr-o importantă operă de artă de pe teritoriul său: ansamblul cultural de la Tg. Jiu, care se va tot degrada, până se va alege praful de el. Deja simbolurile brâncușiene apar în reclame C.E.C. sau ponta-prezidențiale! În loc ca românii să lege operă lui Brâncuși de spiritualitatea românească, o înstrăinează. U.N.E.S.C.O. ar fi investit tocmai în conservarea acestui tezaur. Îmi pare tare rău, dar în cazul în care continuă să se meargă pe această cale, România nu are viitor. Adică are unul, dar e în ceaţă, deloc potrivit pentru o lume normală.
GRID MODORCEA-Corespondenţă de la New York

– Grafica – Ion Măldărescu
–––––––––––––––
[1]http://stiri.tvr.ro/ansamblul-de-la-targu-jiu-calea-eroilor-printre-noile-candidate-pe-lista-patrimoniului-umanitatii_62364.html#sthash.paIvRTLB.dpuf
[2] http://www.mystudios.com/artgallery/


Brancusi – cioplitorul de suflete. Un film de Grid Modorcea, cu Ernest Maftei, via Ziaristi Online

********************HAI,ROMANIA !………….MUZICA :

revista-hai-romania-marinmihai-spania-mihaimarin-wordpress-c

FETELE LUI TATA MODORCEA ,IMPREUNA CU ACTORUL ROBERT DE NIRO .

GEMENELE,FRUMOASELE SI TALENTATELE MIHAELA SI GABRIELA MODORCEA,INTERPRETAND IMNUL SUA  :

INDIGGO Twins – The American National Anthem „The Star-Spangled Banner”

mihaela si gabriela modorcea

INDIGGO – Tell Me Less & Love Me More

MIRELA BALAN. Prin magia culorilor picturilor sale ,a cucerit  ITALIA  https://mihaimarin.wordpress.com MIRELA BALAN. Prin magia culorilor picturilor sale ,a cucerit ITALIA https://mihaimarin.wordpress.com%5B/caption%5D

JOHN LENNON (BEATLES).Pictura de DE MIRELA BALAN (ITALIA)

JOHN LENNON (THE BEATLES).Pictura de DE MIRELA BALAN (ITALIA)

https://mihaimarin.wordpress.com/2015/06/01/diaspora-romanca-mirela-balan-magiciana-a-culorilor-a-ajuns-de-la-ingrijitor-de-batrani-la-pictor-respectat-in-intreaga-italie/

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s