Erwin Lucian BURERIU . CUVÂNT ÎNAINTE la volumul în curs de apariție „Versuri pentru suflet și cuget” de PETRU RACOLŢA // DIASPORA ARE TALENT !.Balerina ELENA GIBSON (Italia), poveste de viață uluitoare !


La imagen puede contener: una o varias personas, personas bailando y personas en el escenario

DIASPORA ARE TALENT !

REVISTA HAI,ROMANIA ! : FELICIDADES !

BALERINA ELENA GIBSON (ITALIA) A FACUT FURORI PE SCENA DE LA ´´ROMANII AU TALENT´´-PRO TV, ESTE O CANDIDATA SERIOASA LA CUCERIREA MARELUI PREMIU DE 120.000 DE EURO !

–––––––

In curs de apariție: „Versuri pentru suflet și cuget” de Petru Racolța

(Seini,Maramures )

https://scontent-mad1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/1653511_1403147819935765_1197732572_n.jpg?_nc_cat=103&_nc_ht=scontent-mad1-1.xx&oh=8cd8c63e32d63410781f0491e901fdec&oe=5CE9DFAE

CUVÂNT ÎNAINTE de Erwin Lucian BURERIU (Timisoara)

Resultado de imagen de lucian bureriuErwin Lucian Bureriu. Studii universitare: Facultatea de filologie, Universitatea Timișoara. Redactor la radio și televiziune, Timișoara și București, secretar general de redacție la revista Orizont, Timișoara. Îi apar cărți de poezie, proză și eseistică. Membru al Uniunii Scriitorilor din România din 1968. A publicat eseuri și beletristică în țară, Germania, Canada, SUA. Este activ în presa de specialitate.

 

https://bureriu.files.wordpress.com/2019/03/coperta-versuri-pt-blog.jpg?w=270&h=379ERWIN LUCIAN BURERIU : Domnul Petru Racolța a publicat deja câteva cărți, fiind un nume în literatura noastră. Revolta din ogradă e o carte fermecătoare pentru cei mici „de toate vârstele”. Povestirile unui maramureșean, care poate fi numită literatura regională, într-un moment în care cultura se descentralizează vădit, valorile scriitorilor din teritoriu afirmându-se tot mai mult. Domnul Racolța a publicat și proză science fiction, am avut onoarea să-i prefațez volumul Planeta Paradis. Preocuparea sa pentru poezie este mai veche, i-am citit de pe blogul personal câteva piese încântătoare. De data asta ne aflăm în fața unui volum format din mai multe secțiuni, de la poemele subiectiv-lirice la cele cu tentă epică, de povestire și până la miniaturile pentru care are o vocație specială.
Aspectul volumului este drămuit cu grija față de versul în metru clasic, autorul considerând că nu e depășită era poeziei muzicale, ordonată în ritmuri și rime. Desigur, aceste limitări pe care și le impune autorul sunt tratate cu o oarecare libertate, pentru a nu se pierde din esența mesajului, știut fiind faptul că mai ales în materie de rime limba noastră are destul de puține cuvinte care pot fi utilizate în așa fel încât să nu se potrivească substantiv cu substantiv, verb cu verb, nemaivorbind de inutilizabilul gerunziu. Arghezi și Ion Barbu au excelat în găsirea unor rime deosebit de originale, surclasând mulți poeți clasici foarte buni. Am găsit și printre poeziile domnului Racolța asemenea versuri exemplare:„Poimâine trupu-mi se usucă,/Iar sufletu-i poftit la ducă,/Și va pleca, n-are ce face,/Nutrind la altă carapace.”
Lirica de suflet a autorului lasă spațiu umorului duios în versuri ce se referă la venirea primăverii:
Dacă e-n grădina voastră,
Prizonieră într-o seră,
Eu vă rog de la fereastră
Să-i dați drumu-n atmosferă.
Poate e blocată-n vamă
Și-obligată să plătească
Adierile de seamă.
Meleagurile maramureșene ale autorului sunt evocate într-o tonalitate de nostalgică mândrie pentru locurile natale. Orașul Seini are o frumoasă reprezentare aici:
E o urbe ce mă-ncântă.
Se vede din depărtare
Semnul creștinesc din piatră,
Măreață realizare
Pentru strămoșeasca vatră.

Din Seini, spre larga zare.
În Seini pădurea-i soră
Cu câmpii ca niște pături,
Pruni și meri se-adună-n în horă
Lângă holda de alături.

Sunt versuri ardelenești, cu un specific al lor, deosebit față de restul țării. Umorul se strecoară cu puțină duioșie când vine vorba de o iarnă, nu întotdeauna bine primită: „Vino și tu cu anunțuri,/Pentru edili tipărite,/Să nu se plângă prin colțuri/Că-i iei pe nepregătite.” Dacă plouă, poetul are o poantă la final de poem: „Decât să te-neci cu apă,/Mai bine-ncerci cu horincă.”
Ca-ntr-o suită vivaldiană, se perindă anotimurile, aduse „la zi”, într-un limbaj actual și cu umor:
A sosit și pe la mine
Toamna ce mi se cuvine
Și am primit-o , chiar din prag,
Cu un surâs și un hashtag.
Dar din unele statistici,
Toamna are multe critici
Și de-aceea-s necesare
Poeme de promovare.(…)
Observați că fumurile zboară precum le bate vântul, o aluzie fină la cei ce nu au coloana vertebrală proprie și se lasă în bătaia vântului, adică influențați de conjuncturi.
Hornurile de pe case
Se lungesc prin fumuri groase,
Care-și pierd iute avântul,
După cum le bate vântul.(…)
.
Să treacă iarna și-o să vină
O altă iarnă, mai divină,
Iar în amurgul bătrâneții
O să sfârșim în iarna vieții.
Tehnica finalurilor este o pasăre rară la poeți. Racolța este un maestru al finalurilor, știe că acestea sunt absolut necesare și aduc ceva neașteptat, oferind întregului conținut al poeziei un sens. Într-o „Prosperitate virtuală”: „Am case, dar n-am teren/Pe care să le aștern,/Și atuncea m-am decis/Să le zic case de vis.” În fine, apare și emblematica pledoarie pentru rimă, în care poetul îi critică pe acei confrați care nu folosesc tehnicile clasice și complică sensurile, în detrimentul unei clarități la îndemâna oricărui cititor.
.E ușor să scrii poeme
Abordând anoste teme
Și cuvinte-alambicate,
Fără rimă, fără fapte.
Tot românu’ are-n suflet
Un vers de mare răsunet
Și ar vrea să îl exprime
Folosind diverse rime.(…)
Rima albă, deseori,
E-o grădină fără flori,
E o pajiște uscată
Ce ar trebui udată.

WP_20150525_004
Parcă pentru a oferi un exemplu, autorul recurge la metrica baladei populare: „Mlădiță sprințară,/Dulce inimioară,/Aștept acea seară,/Să te sărut iară.” Personal însă nu renunță la versurile mai lungi, mai greu de scris, reușind adevărate strofe perfecte.
Mă cheamă izvorul cu susur subțire,
Să-i văd limpezimea, precum de cristal,
Cu trup de șerpoaică, un vers de iubire
Și forța din praguri pulsând în aval.
Observați și rimele argheziene, atestând o măiestrie deosebită: „Am fost expulzat din vis, într-o realitate dulce-amăruie,/Amaru-i pregnant, dulceața o caut și nu e.” Revine apoi obsesiv referirea la poezia modernă.
O, barzi moderni ce căutaţi expresii
Cu complicate înţelesuri şi impresii,
Puteţi voi oare să vă coborâţi puţin,
Să vă-nţeleagă lumea pe deplin?
Apoi autorul oferă un binevenit exemplu de poezie modernă. Am observat o particularitate în acest poem în vers liber. Fiecare vers se constituie într-o propoziție, cu subiect și predicat. Este aici o tehnică a continuității ideii, fără ca ea să fie ruptă în mod artificial, prin întreruperi, cum adesea vedem la verslibriști. Propozițiile își păstrează autonomia în ansamblul conținutului. Nu este deloc ușor să construiești astfel ideea, de altfel complexă și interesantă.
Sunetele nu mor niciodată,
Chiar dacă nu le percepem;
Lumina nu se stinge și nu dispare,
Deși închidem ochii;
Între închipuirile mulțimii și realitatea umană, pe care cei mai mulți n-o observă este de preferat ceea ce ne oferă propria intimitate. Un poem frumos și sugestiv, închinat iubirii adevărate, nu fantasmagoriilor.
Unii oameni au zărit chipul lui Iisus
Impregnat într-un cartof secționat,
Și-au făcut cruce și s-au rugat
Pentru iertarea păcatelor.
Alți credincioși au deslușit chipul Maicii Domnului
Într-un trunchi de arbore tăiat,
S-au închinat și au îngenuncheat
În fața acestei minuni.
Eu descopăr chipul tău în fiecare petală de floare,
Îl arăt tuturor, dar ei parcă ar fi orbi,
Numai ochii mei îl pot desluși
Și doar inima mea i se prosternează.
Un poem având tot un final-surpriză este dedicat cunoașterii împinsă până la cote maxime, tipice curiozității umane care explorează universul: „Şi totuşi mi-e sete şi foame mereu,/De iubire, de viaţă şi de tot ce încă nu cunosc,/Iar când va fi să-mi vină sfârşitul implacabil/Voi sorbi şi din el cu setea-mi neostoită.”
În final, cartea domnului Petru Racolța abordează specii ale poeziei scurte și concentrate. Epigramele sunt deobicei formate din patru versuri, deobicei deosebit de acide, de critică socială moralizatoare și un final clar definit, aflat sub aripa umorului, satirei, cu accente grotești, burlești. Prin catrene autorul ne prezintă texte asemănătoare epigramei prin prezența unui final pregnant. Această specie prezintă accente lirice, fiind poeme în miniatură. Epigramele îi sunt foarte dragi autorului și le întâlnim adeseori pe blogul dânsului, unde apar simpatice dueluri epigramatice. Tematica lor e profund social-politică.
Istoria demonstrează
– Și morala o rețin -:
Mămăliga explodează
Când „mălaiul” e puțin.
Binecuvântatul soare
De la București răsare,
Dar simțim o mare lipsă:
Că prea mult e în eclipsă.
Vrei o țară ca afară?
Pune mâna și-o creează,
Că nu se realizeză
Doar cântând la o chitară.

Se-aude de-o nouă lege:
Că nu vom putea alege
Decât pe-acei candidați
Care au fost condamnați.
În ce privește catrenele, acestea sunt „repartizate” pe anotimpuri, pe zilele săptămânii și în diverse alte ipostaze ale existenței.
De căldura lui Cuptor,
Să fugim nu e ușor,
Căci prețul pentru răcoare
Ne arde la buzunare. (Iulie)

E ultima din săptămână
Și-ar fi vremea de odihnă,
Dar ne obosim mai tare,
Ridicând de zor pahare. (Duminică)
Mare lucru-i să poți crede
În ceva ce nu se vede,
Când nici pe om, chiar de-l vezi,
Nu-ți prea vine să îl crezi. („Credință”)
Stau la cozi, se-mping pe rupte.
Să sărute sfinte moaşte,
Dar se-ntorc cu boli mai multe,
Şi cu mai grele păcate. (Dezavantajul șederii pe la moaște…)

https://scontent-mad1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/52401198_2218960405021165_1149684967576436736_n.jpg?_nc_cat=100&_nc_ht=scontent-mad1-1.xx&oh=f9e9f80f83182e7862bf5e5985953af9&oe=5D18D161
Haiku este o poezie lansată de japonezi. Avea să fie scrisă, citită și percepută ca un poem complet, independent, și nu ca o parte a unui șir mai lung de versuri. Haiku-urile trebuie să conțină cel puțin o imagine sau un cuvânt care să exprime anotimpul în care acesta a fost scris. Mulți scriitori englezi sau americani, dar nu numai, și-au încercat măiestria în a compune asemenea versuri. Arta modernă încearcă – se pare – să elimine limite, reguli, lasând liberă imaginația artistului, iar aceștia se concentrează asupra conținutului, nu pe numărul de silabe. „Manifestul Haiku din Tokio – 1999″ a avut scopul de a reorganiza regulile tradiționale ale Haiku-ului , pentru ca acesta să se poată adapta la cultura fiecărui popor. Petru Racolța are acest talent de a spune mult în puține cuvinte, așa că nu e de mirare că a abordat și această specie a genului liric.
Rândunici zglobii,
Mereu gălăgioase,
Dotate cu cip.
Anotimp râvnit,
L-aș fereca în mine,
Să nu mai plece.
Nu se putea să lipsească și o parodiere a denumirii acestor creații: „Din iarba deasă/Se aude chemarea:/
Hai-ku noi pe câmp!” Sau ingenioase metafore, atunci când „Mercur retrograde,/Când gradele sgribulesc/În termometre.”
Avem în față un poet veritabil, cu multe de spus într-un mod artistic și cultivând diverse formule de comunicare versificată. Personal n-am mai întâlnit un asemenea fenomen în lirica noastră. Cititorul va găsi multe prilejuri de satisfacție, pe lângă cea artistică și latura social-politică. Desigur, Racolța este un moralist. Dar tonul său nu este dur și acru, ci are în toate ipostazele lirice create un umor nonșalant, bonom, ardelenesc, dacă vreți. Se întrevede aici o cultură bine asimilată din tradiția care ține de ramura vestică a poeziei românești, adică de o mai vastă arie central-europeană în care se înscrie creația din fostele teritorii imperiale.
LUCIAN BURERIU (https://bureriu.wordpress.com)

Gavrila – Vorbe bune feat. Alex Martari

_________________ROMANII DIN DIASPORA AU TALENT !

revista-hai-romania-marinmihai-spania-mihaimarin-wordpress-cREVISTA HAI,ROMANIA ! : FELICIDADES !

BALERINA ELENA GIBSON (ITALIA) A FACUT FURORI PE SCENA DE LA ´´ROMANII AU TALENT´´-PRO TV, ESTE O CANDIDATA SERIOASA LA CUCERIREA MARELUI PREMIU DE 120.000 DE EURO !

 

La imagen puede contener: una o varias personas, personas bailando y personas en el escenario

La imagen puede contener: 2 personas, interior

Balet cu acrobație la bară | Elena Gibson – Românii au Talent

Elena Gibson, poveste de viață uluitoare! Cine e balerina care a dansat la bară la Românii au Talent.

Elena Gibson, poveste de viață uluitoare! Cine e balerina care a dansat la bară la Românii au Talent. Video GALERIE FOTO Elena Gibson, poveste de viață uluitoare! Cine e balerina care a dansat la bară la Românii au Talent

Elena Gibson, balerina care a dansat la bară la Românii au Talent, are o poveste de viață uluitoare. În anul 2000, pe când dansa în Germania, a suferit un accident care i-a curmat cariera de balerină, însă nu s-a lăsat descurajată și a urmat cursurile unei școli de circ.

Cine e balerina care a dansat la bară la Românii au Talent

Elena Gibson s-a apucat de dans la vârsta de 6 ani, urmând modelul mamei ei, care a fost balerină. Familia ei a plecat din România în 1990 în căutarea unui trai mai bun și s-a stabilit în Italia. Elena a primit o bursă la National Ballet of Canada School și a plecat singură peste Ocean. Din păcate, în anul 2000, pe când dansa în Germania, a suferit un accident de mașină.

A urmat o perioadă dificilă, iar Elena Gibson s-a mutat la Londra, unde a urmat cursurile unei școli de circ, și și-a creat propriul stil și propriile numere. „M-am îndrăgostit de ideea de a combina dansul la bară cu baletul și astfel s-au născut câteva spectacole de-ale mele. Inspirată de Natalie Portman, din filmul Black Swan, am creat numărul cu lebăda neagră, pentru care am primit recenzii foarte bune”, a spus concurenta.

Elena Gibson, la Românii au Talent
Elena Gibson, la Românii au Talent

Elena Gibson, poveste de viață uluitoare

La imagen puede contener: una persona, sonriendo, calzado, texto que dice "Happy 6th Birthday!"

Elena Gibson a câștigat titlurile de Miss Pole Dance Marea Britanie și Miss Pole Dance World și spune că că unul dintre cele mai fericite momente din viața ei a fost atunci când a născut-o pe fiica sa, Grace Esme. Concurenta de la Românii au Talent a impresionat juriul și s-a calificat în etapa următoare. Vezi aici VIDEO cu numărul Elenei Gibson. (https://stirimondene.fanatik.ro )

_____________

REVISTA HAI ROMANIA-MARIN MIHAI-SPANIA

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.